نگاهی به یک نقد استعاره سکاکی اعتباریات علامه طباطبایی
نویسنده
چکیده مقاله:
این مقاله چکیده ندارد
منابع مشابه
تقریری واقع گرایانه از اعتباریات علامه طباطبایی (ره)
ازآنجاکه علامه طباطبایی در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم گزارههای اخلاقی را ذیل ادراکات اعتباری دستهبندی نموده و ارزش منطقی و واقعنمایی را از آنها سلب میکنند، همچنین آنها را تابع احتیاجات حیاتی و عوامل مخصوص محیطی بشر قلمداد کرده، برای آنها به تبع سیر تکاملی زندگی اجتماعی تغییر قایل میشوند و آنها را غیرضروری و موقت میخوانند، ابهاماتی درباره واقعگرایی ایشان در حوزه اخلاق و به تبع آن احکام...
متن کاملاعتباریات و علوم انسانی از منظر علامه طباطبایی
از جمله مباحث مبنایی فلسفه علوم انسانی، تعیین ماهیت مفاهیم و گزارههایی است که در نظریههای این علوم به کار میروند. ماهیت این مفاهیم و گزارهها بستگی تامّ به ماهیت موضوع این علوم دارد. علامه طباطبایی، به عنوان یکی از بارزترین متفکران اسلامی، عملاً به نظریهپردازی در برخی مسائل علوم انسانی دست یازیدهاند. مطالعه رویکرد ایشان در این نظریهپردازیها، خصوصاً در تفسیر شریف المیزان و همچنین دقت در قرای...
متن کاملنظریه اعتباریات علامه طباطبایی و نظام حقوقی- سیاسی جامعه
علامه طباطبایی از جمله متفکران بزرگ اسلامی است. او، با ارائة نظریة اعتباریات، تحول بزرگی در عرصة معرفتشناسی فلسفة اسلامی ایجاد کرد، که نتایج آن بر حوزههای گوناگون علوم انسانی، بهویژه حقوق عمومی، تأثیرگذار است. علامه طباطبایی، با بحث پیرامون اعتباریات اجتماعی، به بررسی مفاهیم و مقولاتی میپردازد که از عناصر مطرح در حوزة حقوق عمومی و به نوعی بیانگر نگاه ایشان به نظام سیاسی و ساختار حکومتی اس...
متن کاملاعتباریات قبل از اجتماع از نظر علامه طباطبایی
فیلسوفان از جنبههای مختلفی ادراکات آدمی را تقسیم کردهاند. یکی از تقسیمات ادراک، تقسیم آن به ادراک حقیقی و اعتباری است. ادراکات اعتباری ابزارهای فکری است که آدمی میسازد تا به وسیلهی آن رفتارهای خود را تنظیم کند و به اهداف مطلوب خود نائل شود. علامه طباطبایی ادراکات اعتباری را به دو دستهی ادراکات قبل از اجتماع و ادراکات بعد از اجتماع تقسیم میکند. به نظر علامه طباطبایی ادراکات اعتباری قبل از ...
متن کاملپول در اقتصاد اسلامی از دید اعتباریات علامه طباطبایی(ره)
پول، یکی از مفهومهای چالشبرانگیز اقتصاد است و میتوان تفسیرهای آن را به تعداد مکتبها و نحلههای فکری اقتصاد، متکثر و متنوع دانست. در تحقیق پیش رو در پی فهم پول نه از دید فقهی بلکه از نگاه فلسفی هستیم. پرسش اصلی تحقیق حقیقتشناسی پول از رهگذر فلسفی است. فرضیه تحقیق به تبعیت از بحث اعتباریات علامه; عبارت از این است که «پول مفهومی اعتباری میباشد». تلقی اعتباری از پول دلالتهای قابل توجهی برا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 7
صفحات 30- 54
تاریخ انتشار 1996-07-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023